Användarvillkor
OurGreenCar Sweden AB, org.nr. 559020-2684, (fortsättningsvis ”OurGreenCar” bedriver miljövänliga mobilitetslösningar genom fordonspooler för slutna grupper. Genom den tjänst som OurGreenCar erbjuder kan du som Användare (enligt definition nedan) av tjänsten hyra olika typer av fortskaffningsmedel (t.ex. bil, cykel och moped) (fortsättningsvis ”Fordon”) under en begränsad tidsperiod.
Dessa användarvillkor (fortsättningsvis ”Villkoren”) reglerar förhållandet mellan (i) OurGreenCar och (ii) dig som som Användare eller Användaren (enligt definition nedan) av de tjänster som OurGreenCar erbjuder (fortsättningsvis ”Tjänsten”).
Vad gäller vid användande av Tjänsten?
Du som Användare ansvarar för att ladda ner och installera
OurGreenCar-Appen. Du som Användare kan få tillgång till Tjänsten antingen genom (i)
att du som enskild användare (privatperson, student etc.) genom en ansökan (fortsättningsvis
”Ansökan”) ansöker om
tillgång till Tjänsten (fortsättningsvis ”Enskild
Användare”) eller (ii) att du får tillgång till Tjänsten
genom att din arbetsgivare, kommun, bostadsrättsförening etc. ingår ett avtal
(”fortsättningsvis ”Avtal” eller
”Avtalet”) med OurGreenCar
(fortsättningsvis ”Gruppanvändare").
Både Enskild Användare och Gruppanvändare hänvisas i fortsättningen till som
“Användare” och ”Användaren”.
En Gruppanvändare kan använda Tjänsten både i sin
yrkesutövning och såsom privatperson.
Du som Användare kan i vissa fall bereda annan familjemedlem (make, maka, sambo, barn eller dylik) tillgång till Tjänsten. I så fall behöver en tilläggsansökan upprättas enligt de direktiv som OurGreenCar från tid till annan föreskriver (”Tilläggsansökan”). En förutsättning för att en Tilläggsansökan ska kunna göras är att den person som Tilläggsansökan avser (”Tilläggsanvändare”) är folkbokförd på samma adress som dig som Användaren och att du som Användare och Tilläggsanvändaren lever under familjeliknande förhållande. För att OurGreenCar ska kunna godkänna en Tilläggsansökan behöver:
- du som Användare bekräfta att föreskrivna familjeband mellan dig som Användare och Tilläggsanvändaren existerar;
- Tilläggsanvändaren godkänna att vara bunden av och efterleva dessa Villkor och andra instruktioner, föreskrifter och policys som OurGreenCar från tid till annan föreskriver.
Villkoren (tillsammans med andra eventuella dokument som Villkoren hänvisar
till) och (i förekommande fall) Ansökan, Tilläggsansökan och Avtalet gäller och
är bindande för dig som Användare. Du som Användare måste läsa och
godkänna Villkoren samt andra instruktioner, föreskrifter och policys som OurGreenCar från
tid till annan föreskriver, innan du använder Tjänsten. Genom att
på något vis använda Tjänsten bekräftar du som
Användare att du accepterar Villkoren.
Såsom bokningsperiod räknas den tid som Fordonet är bokat av dig som Användare i OurGreenCar-Appen (fortsättningsvis ”Bokningsperioden”).
Såsom hyresperiod räknas tiden (i) från att du som
Användare startat din bokning genom att öppna Fordonet med OurGreenCar-Appen (ii) intill dess att du
som Användare
återlämnar Fordonet på anvisat sätt på fordonspoolområdet eller på,
av OurGreenCar, anvisad plats (fortsättningsvis ”Hyresperioden”). Under Hyresperioden
är bokningen
”aktiv” i OurGreenCars bokningssystem och du som Användare ansvarar för Fordonet i
enlighet med Villkoren och andra instruktioner, föreskrifter och policys meddelade av
OurGreenCar.
Kortaste Bokningsperioden är 30 minuter. Bokningsperioden kan därefter
förlängas med ytterligare perioder om 30 minuter.
Vilka krav ställer OurGreenCar på Användaren?
Du som Användare bekräftar att du:
- är minst 18 år gammal för tillgång till dedikerade fordonspooler, alternativt minst 20 år gammal för tillgång till öppna fordonspooler;
- innehar giltigt körkort eller, i förekommande fall, annat
nödvändigt tillstånd som krävs för att lagenligt få framföra det
aktuella Fordonet. Detta kontrolleras av OurGreenCar mot körkortsregistret innan du bereds
tillgång till Tjänsten. Om ditt körkort eller tillstånd dras in eller giltigheten
på annat sätt påverkas, förbinder du dig som Användare att omedelbart meddela
OurGreenCar detta;
- alltid tar med körkort och, i förekommande fall, annat
nödvändigt tillstånd vid nyttjande av aktuellt Fordon i sådana fall där
körkort eller tillstånd enligt lag eller annan föreskrift krävs;
är
införstådd med och efterlever de särskilda bestämmelser som är tillämpliga
för körkort utfärdade utanför EU/ESS. För mer information var god se
Transportstyrelsens hemsida;
- är folkbokförd i Sverige och innehar svenskt personnummer;
- har förmåga och vilja att betala för ditt nyttjande av
Tjänsten enligt de avgifter, taxor och tariffer som vid var tid är gällande. Du
bekräftar att OurGreenCar har rätt att kontrollera din betalningsförmåga genom att
begära ut sedvanlig kreditupplysning; och
- kan identifiera dig med Bank-ID i de fall detta efterfrågas av OurGreenCar.
Vilka åtaganden har OurGreenCar?
OurGreenCar tillhandahåller Tjänsten och Fordonen till dig som
Användare i ”befintligt skick” och ”i mån av tillgänglighet”.
Samtliga Fordon, all tillhörande utrustning och tekniska system som omfattas av eller krävs
för att du som Användare ska kunna nyttja Tjänsten är OurGreenCars egendom.
OurGreenCars ambition är att du
som Användare alltid ska få tillgång till det Fordon som du har bokat. Dock utfärdas
inga garantier härom. OurGreenCar äger rätt att tillfälligt ersätta ett Fordon
med ett annat Fordon (även av annan
modell) vid t.ex. service eller reparation.
I händelse av att ett Fordon inte befinner sig på aktuellt
fordonspoolområde, inte är i brukbart skick eller av annan anledning (enligt OurGreenCars
bedömning) inte är disponibelt för dig som Användare, försöker OurGreenCar
frambringa en ersättningsbil från (i) samma fordonspoolområde (i första hand) eller
(ii) annat fordonspoolområde som disponeras av OurGreenCar (i andra hand).
Om (i) aktuellt Fordon drabbas av driftstopp, fel eller annat nyttjandehinder under
påbörjad Hyresperiod och (ii) driftstoppet, felet eller nyttjandehindret (direkt eller indirekt)
orsakats av dig som Användare, är OurGreenCars ambition att avhjälpa felet. Om sådant
avhjälpande enligt OurGreenCars uppfattning inte är skäligt eller rimligt, har OurGreenCar
möjlighet att omedelbart avsluta Hyresperioden i förtid (utan särskild ersättning till
dig som Användare).
Om (i) aktuellt Fordon drabbas av driftstopp, fel eller annat nyttjandehinder under
påbörjad Hyresperiod och (ii) driftstoppet, felet eller nyttjandehindret (direkt eller indirekt)
orsakats av OurGreenCar, är OurGreenCars ambition att i första hand avhjälpa felet, i andra
hand erbjuda annan lämplig ersättningsresa eller ersättningsfordon till destinationen och i
tredje hand erbjuda transport tillbaka till fordonspoolområdet
Om (i) aktuellt Fordon drabbas av driftstopp, fel eller annat nyttjandehinder under
påbörjad Hyresperiod och (ii) driftstoppet, felet eller nyttjandehindret (direkt eller indirekt)
orsakats av leverantör utanför OurGreenCars direkta kontroll, är OurGreenCars ambition att
erbjuda ersättningsresa eller ersättningsfordon efter bästa förmåga. Vem som ska
bära kostnaden för sådan ersättningsresa eller ersättningsfordon bedöms av
OurGreenCar i efterhand.
I de fall det kan bli aktuellt för OurGreenCar att bekosta ersättningsresa,
ersättningsfordon etc. ska sådana kostnader alltid i förväg godkännas av
OurGreenCars kundsupport.
Vilka åtaganden har Användaren?
Du som Användare är införstådd med att du är fullt ut
ansvarig för Fordonet under hela Hyresperioden. Du som Användare är också ansvarig
för en Tilläggsanvändare som är kopplad till dig.
Du som Användare åtar dig att:
- visa Fordonet samma omsorg och aktsamhet som en normal skötsam ägare
skulle visa Fordonet samt under Hyresperioden hålla Fordonet i funktionsdugligt och lagenligt
skick;
- fylla på luft i däcken, spolarvätska m.m. om detta är
motiverat/nödvändigt mot bakgrund av (i) de anvisningar som framgår av Fordonets
instruktionsbok eller andra instruktioner, föreskrifter eller policys meddelande av OurGreenCar, (ii)
indikationer på Fordonets instrumentpanel, (iii) att Fordonet ska kunna bibehålla en hög
trafiksäkerhet och (iv) för att undvika skada eller onödigt slitage på
Fordonet;
- inte använda Fordonet för andra ändamål än vad Fordonet
är avsett för. Vidare får Fordonet inte (i) användas för att bogsera eller
förflytta annat fordon, (ii) nyttjas för fartprover, tävlingskörning, eller liknande
(iii) framföras utanför avsedd vägbana (t.ex. i terräng eller på isbelagda
sjöar och vattendrag) och/eller (iv) framföras eller användas på ett
vårdslöst, omdömeslöst eller otillåtet sätt (t.ex. i strid mot gällande
trafikbestämmelser eller i påverkat tillstånd);
- inte låna ut, överlåta eller hyra ut Fordonet till någon
annan person eller företag samt att inte använda Fordonet i yrkesmässig trafik (t.ex.
för taxiverksamhet eller annan typ av transport mot
ersättning);
- inte framföra Fordonet utanför den Europeiska Unionen (EU) utan
särskilt skriftligt godkännande av OurGreenCar;
- kontrollera att nödvändig laddkabel finns i Fordonet under användning samt att tillämplig laddningsanordning ansluts på korrekt sätt och att laddning påbörjas när Fordonet återlämnas;
- vid justering av inställningar kopplade till
Fordonets krockkudde (airbag) åtar du dig att återställa dessa till fabriksinställning
innan Fordonet återlämnas och bokning avslutas. Underlåtenhet att återställa
till fabriksinställningarna kan medföra att OurGreenCar debiterar dig som Användare en
administrativ kostnad;
- om Hyresperioden överstiger 30 kalenderdagar, se till
att eventuella serviceinspektioner görs på en av OurGreenCar anvisad auktoriserad
märkesverkstad samt att relevant anteckning görs i Fordonets servicebok. Om inte detta krav
efterlevs har OurGreenCar rätt att omedelbart avbryta Hyresperioden och debitera dig som Användare
alla kostnader som uppstår med anledning härav. Eventuell kostnad för serviceinspektionen
ersätts av OurGreenCar mot uppvisande av originalkvitto;
- säkerställa att all information som uppges vid Ansökan,
Tilläggsansökan eller i annan kommunikation med OurGreenCar är aktuell, relevant och
korrekt;
- utan dröjsmål tillhandahålla OurGreenCar sådan information
och sådana upplysningar som OurGreenCar efterfrågar; och
- genast meddela OurGreenCar om du misstänker att någon annan person olovligen fått tillgång till Tjänsten och/eller ditt fordon och dess tillbehör.
Du som Användare har rätt att låta annan person med giltigt körkort använda Fordonet under din bokning under förutsättning att du som Användare själv är närvarande i eller på Fordonet. Vidare har du som Användare rätt att låta Tilläggsanvändare använda Fordonet utan att du som Användare själv är närvarande i eller på Fordonet.
Vid nyttjande av Fordonet i Sverige gäller OurGreenCars ordinarie serviceerbjudande med t.ex. ”vägassistans” och ersättningsfordon (där sådant är aktuellt enligt Villkoren). Om Fordonet nyttjas utanför Sverige gäller inte automatiskt OurGreenCars ordinarie serviceerbjudande. Om du som Användare upplever hinder i ditt nyttjande av Fordonet utomlands, uppmanas du att ta kontakt med OurGreenCars kundsupport för att hitta lämplig lösning.
Om Fordonet framförs och/eller förs utanför Skandinavien (ink.
Finland) utan ett skriftligt godkännande av OurGreenCar, garanterar inte OurGreenCar att ordinarie
försäkringsvillkor gäller. Kontakta
OurGreenCars kundsupport för mer information om detta.
OurGreenCar förbehåller sig rätten att under Hyresperioden besiktiga Fordonet. Du som Användare är skyldig att medverka till detta och bistå OurGreenCar i den omfattning som är nödvändig eller önskvärd för att OurGreenCar ska kunna tillvarata sin rätt i detta hänseende.
Vad kostar det att använda Tjänsten och vad gäller för avbokning?
Om du använder Fordonet i egenskap av Gruppanvändare, gäller den taxa
och de avgifter som framgår av Avtalet.
Om du använder Fordonet i egenskap av Enskild Användare, gäller vid
var tidpunkt tillämplig prislista. Kostnaden kan bestå av fast månadsavgift, bokningsavgift
samt ett rörligt tim- och kilometerpris. Aktuell prislista finns tillgänglig i OurGreenCars App
eller din dedikerade portalsida.
I händelse av att du inte följer Villkoren, Avtalet eller andra
instruktioner, föreskrifter och policys äger OurGreenCar rätt att debitera dig
tilläggsavgifter, administrationsavgifter eller ta betalt för de merkostnader som uppstår
för OurGreenCar till följd härav. För mer information, se
din dedikerade portalsida.
Du som Användare kan via OurGreenCars bokningssystem i vissa fall beställa
tilläggstjänster som t.ex. självriskreducering.
Om Bokningsperioden är kortare än 48 timmar har du som Användare
rätt att kostnadsfritt avboka Fordonet fram till 5 minuter innan Bokningsperioden startar.
Om Bokningsperioden är längre än 48 timmar har du som Användare
rätt att kostnadsfritt avboka Fordonet om du gör detta minst det antal timmar innan
Bokningsperioden startar som Bokningsperioden är lång. Om Bokningsperioden är 72 timmar
måste således avbokning ske senast 72 timmar innan Bokningsperiodens start, för att
avbokningen ska vara kostnadsfri. Om Bokningsperioden är längre än 48 timmar men avbokning
sker för sent (dock innan Bokningsperioden startar), äger OurGreenCar rätt att ta ut en
avgift per timme motsvarande Bokningsperiodens längd.
Om Fordonet inte (i) avbokas enligt ovan eller (ii) om Hyresperioden avslutas innan
Bokningsperioden är slut, äger OurGreenCar rätt att debitera dig för hela
Bokningsperioden.
Om Hyresperioden avslutas efter Bokningsperiodens slut och Bokningsperioden inte
förlängts på ett korrekt sätt dessförinnan (dvs. att Fordonet
återlämnas för sent) kommer du som Användare att debiteras en
tilläggsavgift.
Du som Användare kan boka, avboka och förlänga Bokningsperioden via
OurGreenCars bokningssystem eller kundsupport. Om du använder kundsupport, äger OurGreenCar
rätt att debitera en servicekostnad.
Oberservera att du som Användare står för samtlig laddningskostnader som sker under din bokning med undantag för laddningen som sker på fordonets hemstation.
Vad gäller för betalning?
OurGreenCar fakturerar dig som Användare på det sätt som har överenskommits, antingen i Avtalet, i Ansökan eller på annat sätt skriftligen.. Om sättet för betalning inte har överenskommits genom Avtalet, Ansökan eller på annat sätt skriftligen kan OurGreenCar ta betalt genom faktura till din postadress, e- postadress eller via kortbetalning med bank- [eller kreditkort] anslutet till Visa eller Mastercard. Vid fakturering
med pappersfaktura, äger OurGreenCar rätt att ta ut en fakturaavgift
på (se lista “Straffavgifter / Tilläggsavgifter”).
Fakturan innehåller uppgift om Bokningsperioden, eventuell fast månadsavgift, kostnad för Bokningsperioden, kilometerpris, bokningsavgift samt eventuella tilläggstjänster, tilläggsavgifter och administrationsavgifter.
Om inget annat har överenskommits genom Avtalet, Ansökan eller på annat sätt skriftligen, faktureras du som Användare under den första veckan i en månad för bokningar utförda under föregående månad. Utfärdad faktura skall betalas innan den 27’e varje månad då förfallodatumet alltid inträffar. OurGreenCar äger dock rätt att
fakturera eventuell fast månadsavgift i förskott.
Vid försenad betalning, äger OurGeenCar rätt att debitera en påminnelseavgift (se lista “Straffavgifter / Tilläggsavgifter”). Om betalning inte sker efter påminnelse, äger OurGreenCar rätt att använda sig av inkassobolag för att erhålla full betalning.
Om du som Användare vid tidigare tillfällen haft försenade inbetalningar, haft bokningar och/eller planerar hyra Fordonet under en längre tid, exempelvis flera dagar/veckor äger OurGreenCar rätt att begära att du som Användare förskottsbetalar för hela bokningen. En sådan begäran kan komma även om en bokning redan har startats. Betalning kan ske via kortdragning alternativt via Swish.
Vilket ansvar har du som Användare gentemot OurGreenCar?
Du som Användare är ansvarig gentemot OurGreenCar för böter,
avgifter och andra kostnader som på grund av överträdelse av trafik- och
parkeringsbestämmelser kan belasta OurGreenCar i egenskap av Fordonets ägare. Vid körning
utomlands tillkommer kostnader för trängselskatt och
tullavgifter.
Om du som Användare förfaller sådana böter, avgifter eller
kostnader orsakade genom ditt nyttjande av Fordonet och OurGreenCar i egenskap av Fordonets ägare
tvingas betala sådana böter, avgifter eller kostnader, äger OurGreenCar rätt att
debitera dig som Användare för sådana böter, avgifter eller kostnader tillsammans med
en administrationsavgift för varje kostnadspost.
Om du som Användare avser att överklaga sådana böter, avgifter
eller kostnader, ska du först betala boten, avgiften eller kostnaden och därefter överklaga
direkt till utställaren.
Du som Användare är införstådd med att fordonets laddkort endast får lov att
användas för laddning av det aktuella fordonet
samt att denna kostnad tillkommer på din bokning.
Du som Användare är vidare införstådd med att det inom fordonspoolområde enbart är tillåtet att parkera fordon som tillhör OurGreenCar på därför anvisad plats. OurGreenCar äger rätt att debitera en felparkeringsavgift i händelse av att denna bestämmelse inte efterlevs.
Vilket ansvar har jag som Användare för skador, skötsel och förlorad utrustning?
Du som Användare är ansvarig för skador som uppkommer och utrustning
som förloras under Hyresperioden, såvida
inte skadan eller förlusten uppkommit utan ditt vållande. Det är du som Användare som
har bevisbördan för detta.
Du som Användare är skyldig att (i) innan Hyresperioden påbörjas och Fordonet flyttas från aktuell parkeringsplats och (ii) efter Hyresperioden avslutas och Fordonet återlämnas, genomföra en skadekontroll på Fordonet. Eventuella skador på Fordonet ska därefter stämmas av mot de noteringar som finns i Fordonets skadelogg. Eventuella skador på Fordonet skall rapporteras in via Appen (Rapportera skada eller fel) om inte dessa skador finns tydligt presenterade i samma App vid start av bokningen.
Om sådana skador inte inrapporteras till OurGreenCars kundsupport samt noteras i Fordonets skadelogg, kommer OurGreenCar utgå ifrån att aktuell skada har uppkommit under Bokningsperioden och att du som Användare därför är ansvarig, såvida skadan inte uppkommit utan ditt vållande.
Exempel på acceptabla och icke-acceptabla skador finns definierade längre
fram i de Allmänna Villkoren..
I händelse av en skada som täcks av Fordonets försäkring
(plåt- eller lackskada, punktering, stenskott, etc.) är du som Användare ansvarig för
att ersätta OurGreenCar för eventuell självrisk och de kostnader som inte täcks av
Fordonets försäkring. Detta gäller inte om skadan uppkommit utan ditt vållande. Det
är du som Användare som har bevisbördan för detta. Du som Användare är inte
ansvarig för skada om orsaken till skadan beror på brister i
Fordonet.
Självrisk i detta hänseende inkluderar t.ex. reparationskostnader, transport till och från verkstad, bärgning och i vissa fall stillestånd under den tid som Fordonet är på verkstad.
Vid kollision med vissa djur såsom älg, rådjur, hjort, vildsvin,
björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår är du som Användare skyldig
att omedelbart göra en polisanmälan.
Du som Användare är vidare skyldig att följa indikationer på
Fordonets varningssystem och om möjligt åtgärda indikerat problem alternativt att
omgående rapportera indikationen till OurGreenCars kundsupport.
I händelse av stöld av eller inbrott i Fordonet ska du som Användare
omedelbart kontakta OurGreenCars kundsupport och göra en stöldanmälan och/eller fylla i en
skadeanmälningsblankett.
Om skada uppstår på annat fordon eller annan egendom och
försäkringsbolaget anser att du om Användare varit vållande eller medvållande
till sådan skada, debiteras du som Användare även trafiksjälvrisk för sådana
skador förutom eventuell vagnskadesjälvrisk.
Om du som Användare är vållande till skada som gör Fordonet
obrukbart är OurGreenCar inte skyldigt att framskaffa ersättningsfordon, transportera hem dig
eller bistå dig med vidare transport.
Om fordonsleverantören till OurGreenCar tillhandahåller tjänsten
”Vägassistans” ansvarar OurGreenCar för kostnader som uppstår i samband med
nyttjande av tjänsten ”Vägassistans” om kostnaden är kopplad till fel som
OurGreenCar är ansvarigt för (elektriska fel, motorhaveri etc.). OurGreenCar ansvarar inte
för fel som är kopplat till ditt handhavande av Fordonet (slut på el/drivmedel, feltankning,
dikeskörning, punktering etc.).OurGreenCar ansvarar inte för kostnader som
uppkommer om du som Användare väljer att nyttja andra “Vägassistanstjänster”
än de som av OurGreenCar stipuleras.
Du som Användare är skyldig att ersätta och hålla OurGreenCar
skadeslös för krav från tredje part som kan kopplas till (i) skada, förlust,
personskada eller dödsfall som orsakats av eller har samband med Fordonet eller dess nyttjande och (ii)
som är en följd av oaktsamhet på din sida, och (iii) som inte direkt är ett resultat av
grov oaktsamhet eller fel från OurGreenCars sida.
Om egendom som tillhör OurGreenCar tappas bort, är du som Användare
skyldig att ersätta OurGreenCar för samtliga kostnader kopplat till förlusten av egendomen,
såvida inte egendomen förlorats utan ditt vållande. Det är du som Användare som
har bevisbördan för detta.
OurGreenCar förbehåller sig rätten att ta ut avgifter i händelse
av att du som Användare inte sköter eller hanterar Fordonet på föreskrivet sätt.
Vänligen se längst bak i Villkoren för mer information.
Du som Användare är medveten om att det i alla Fordon finns en
kilometermätare. Om kilometermätaren eller dess inställning skadas, ändras eller
påverkas under Hyresperioden äger OurGreenCar rätt att uppskatta körsträckan
för att kunna fastställa kostnaden för Hyresperioden. Detta gäller inte om du som
Användare kan styrka att Fordonet framfört en kortare sträckan än den av OurGreenCar
uppskattade körsträckan. Precis som andra skador, är du som Användare ansvarig för
att ersätta skador på Fordonets kilometermätare, såvida inte skadan uppkommit utan
ditt vållande. Det är du som Användare som har bevisbördan för detta.
Vad gäller för GPS-positionering?
Du som Användare är medveten om att Fordonets position kan spåras genom den GPS som finns installerad i varje Fordon. Du som Användare godkänner genom att acceptera Villkoren att OurGeenCar har rätt att spåra Fordonet genom GPS. Information som OurGreenCar får genom att spåra Fordonet behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). OurGreenCar äger vidare rätt att vid behov dela sådan information vidare till ansvarigt rättsväsende.
Vad gäller för återlämning av Fordon och förlängning av Bokningsperiod?
Du som Användare åtar dig att:
- återlämna Fordonet senast innan Bokningsperioden löper ut,
såvida inte Bokningsperioden dessförinnan förlängts;
- återlämna Fordonet till dess dedikerade parkeringsplats eller på
annan plats som på förhand godkänts av OurGreenCars kundsupport;
- tillse att Fordonet städas ur från skräp och annan smuts
invändigt. Fordonet ska vid återlämnande vara i samma skick som när det hämtades,
bortsett från normal utvändig nedsmutsning;
- ansluta laddsladden när Fordonet återlämnas och om så är fallet bekräfta att laddningen har startat korrekt med tagg eller laddkort. Om laddningen inte fungerar, ska du som Användare omgående kontakta OurGreenCars kundsupport;
- tillse att Fordonet går i lås vid återlämning. Om Fordonet inte låser sig, ska du som Användare omgående kontakta OurGreenCars kundsupport.
- tillse att airbag-inställningar är återställda till
fabriksinställningar om du under din bokning har justerat dessa.
Om Fordonet inte återlämnas på rätt sätt senast vid Bokningsperiodens utgång, äger OurGreenCar rätt att debitera dig som Användare för eventuella taxor, merkostnader och avgifter som följer härför.
Om du om Användare önskar förlänga Bokningsperioden kan du göra detta via app eller OurGreenCars kundsupport. En förutsättning för att Bokningsperioden ska kunna förlängas är att det aktuella Fordonet är tillgängligt för förlängning. OurGreenCar äger rätt att debitera dig som Användare med normal tim-och kilometertaxa för den förlängda Bokningsperioden.
Vad gäller för laddning och laddkort?
Du som Användare åtar dig att tillse att Fordonet laddas korrekt. Den laddkontakt som gäller för det aktuella Fordonet finns angivet i OurGreenCar Appen och Fordonets instruktionsbok.
Du som Användare åtar dig att själv upprätta och
införskaffa eventuella Appar eller taggar när du använder en laddstation än den som
fordonet innehar ett eventuell laddkort hos.
Fordonets laddkort får inte användas för andra ändamål än att betala för laddningen av fordonet.
Vad gäller för behandling av personuppgifter?
Du som Användare kommer att dela personuppgifter med OurGreenCar på
många olika sätt, t.ex. genom Ansökan, Tilläggsansökan, din kommunikation med
OurGreenCar och ditt användande av Tjänsten.
OurGreenCar behandlar sådana personuppgifter i ett datoriserat register i syfte
att kunna (i) administrera och fullgöra de förpliktelser som OurGreenCar har mot dig som
Användare och (ii) tillvarata de rättigheter som OurGreenCar har enligt Avtal, Ansökan,
Tilläggsansökan, Villkoren och andra instruktioner, föreskrifter och policys som du som
Användare accepterar genom att nyttja Tjänsten.
Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till inkassoföretag,
myndighet/domstol för indrivning av fordran som OurGreenCar har mot dig som Användare samt
fastställande och fullgörande av OurGreenCars avtalsförpliktelser.
De personuppgifter som OurGreenCar behandlar är namn, personnummer,
körkortsinnehav, adress, telefonnummer och e-postadress. Vidare registreras information om ditt
utnyttjande av Tjänsten såsom nyttjat Fordon, körsträcka, priser, villkor,
tilläggstjänster etc.
Dina personuppgifter används uteslutande i OurGreenCars verksamhet. För vidare information om hur vi behandlar dina personuppgifter kontakta OurGreenCar.
Hur kommunicerar OurGreenCar med dig?
OurGreenCar kommunicerar med dig som Användare genom e-post, SMS, telefon samt
via OurGreenCars hemsida, bokningssystem, nyhetsbrev, sociala medier och pushnotiser
(smartphone-applikation).
Du godkänner att OurGreenCar äger rätt att skicka ut information
rörande medlemskap, undersökningar, PR, systemförändringar, bokningar,
bilpoolsinformation etc. till dig som Användare. Du som Användare har rätt att neka
OurGreenCar rätten att skicka reklamutskick till dig.
Om du som Användare ändrar namn, adress, telefonnummer eller e-postadress åtar du dig att omgående uppdatera den ändrade informationen genom att skriftligen kontakta OurGreenCars kundsupport.
Finns det begränsningar i OurGreenCars ansvar?
Du som Användare är medveten om att OurGreenCar inte ansvarar för
direkta eller indirekta skador eller följdskador (t.ex. inkomstbortfall) som orsakas av fel på
Fordonet, att annan nyttjare återlämnat Fordonet för sent, skada på Fordonet eller att
Fordonet inte kan nyttjas såsom du som Användare planerat, med mindre än att skadan är
en följd av vårdslöshet på OurGreenCars sida.
Om du är osäker på om en kostnad är ersättningsgill, kontakta OurGreenCars kundsupport innan du drar på dig kostnaden.
Kan innehållet i Villkoren förändras?
Du som Användare är införstådd med och accepterar att
OurGreenCar äger rätt att när som helst göra ändringar i och tillägg till
Villkoren samt andra föreskrifter, instruktioner och policys som du som Användare åtar dig
att följa vid användande av Tjänsten.
Vid sådana ändringar och tillägg informeras du som Användare genom att information härom i) görs tillgänglig på OurGreenCars hemsida (www.ourgreencar.com) och ii) meddelas dig som Användare per e-post senast 2 veckor innan avsedd ändring träder ikraft.
Du som Användare förbinder dig att hålla dig uppdaterad om eventuella
ändringar och tillägg som gäller för nyttjande av Tjänsten.
Du som Användare godkänner vidare att OurGreenCar äger rätt att ändra priser, tariffer och avgifter som gäller för nyttjande av Tjänsten. Vid sådana ändringar och tillägg informeras du som Användare genom att information härom i) görs tillgänglig på OurGreenCars hemsida (www.ourgreencar.se)
och ii) meddelas dig som Användare per e-post senast 1 månad innan avsedd ändring träder ikraft. Om ändringen gäller den fasta månadsavgiften, ska du som Användare informeras på ovan föreskrivet sätt minst 3 månader innan ändringen träder ikraft.
Om du som Användare inte vill godta någon ändring har du rätt att utan extra kostnad säga upp avtalet med
1 månads uppsägningstid via e-post till support@ourgreencar.se. Eventuella avgifter och kostnader som innan
uppsägningen uppkommit för redan utförda bokningar faktureras i enlighet med avsnittet ’Vad gäller för
betalning?'.
Du som Användare förbinder dig att kontinuerligt besöka OurGreenCars hemsida och hålla dig uppdaterad om eventuella ändringar och tillägg som gäller för nyttjande av Tjänsten.
Vad gäller för uppsägning?
Du som Användare kan säga upp Tjänsten via e-post till support@ourgreencar.se.
Du som Användare har rätt att använda Tjänsten under
uppsägningstiden. Eventuella Bokningsperioder efter utgången av uppsägningstiden, raderas
automatiskt ur OurGreenCars bokningssystem.
Om du som Användare har en eller flera Tilläggsanvändare kopplade till
dig, och du säger upp Tjänsten, kommer även Tilläggsanvändarens rätt att
använda Tjänsten att upphöra.
Om du använder Tjänsten i egenskap av konsument, tillämpar OurGreenCar 14 dagars ångerrätt från den dag då ditt användarkonto registrerades på OurGreenCars bokningssida. Om du har för avsikt att göra ångerrätten gällande, behöver meddela OurGreenCar via e-post till support@ourgreencar.se inom ovan nämnda tid. För att ångerrätten ska kunna praktiseras måste eventuella taggar vara återsända till OurGreenCar. Vid en eller flera genomförda bokningar upphör ångerrätten att gälla.
Vad gäller för uppsägning från OurGreenCar?
Du som Användare är införstådd med att OurGreenCar har rätt
att omedelbart avbryta din rätt att använda Tjänsten om:
- du som Användare inte fullgör dina betalningsskyldigheter gentemot
OurGreenCar inom skälig tid efter att en påminnelse skickats ut;
- du som Användare utsätter Fordonet för onormal och/eller
otillåten körning eller inte behandlar Fordonet på det sätt som framgår av
Villkoren och andra instruktioner, föreskrifter och policys;
- du som Användare uppgivit felaktiga uppgifter eller information i Avtalet,
Ansöka, Tilläggsansökan eller i kontakt med OurGreenCar;
- du som Användare utan OurGreenCars föregående godkännande
fört ut eller försökt föra ut Fordonet ur EU;
- du som Användare upprepande gånger och efter påpekande från
OurGreenCar återlämnar Fordonet efter utgången av Bokningsperioden (dvs.
återlämnar Fordonet för sent);
- du som Användare bryter mot dessa Villkoren, Avtalet eller andra instruktioner, föreskrifter eller policys meddelade av OurGreenCar; och
- Tilläggsanvändare, för vilken du som Användare är ansvarig, begår någon av ovanstående handlingar.
I händelse av att OurGreenCar avbryter din rätt att använda
Tjänsten, upphör även eventuella till dig kopplade Tilläggsanvändares rätt att
använda Tjänsten.
I händelse av att OurGreenCar avbryter din rätt att använda
Tjänsten förbinder du dig att omedelbart reglera alla utestående skulder som du (och
eventuell Tilläggsanvändare för vilken du ansvarar) har till OurGreenCar.
I händelse av att OurGreenCar avbryter din rätt att använda
Tjänsten bekräftar du att OurGreenCar har rätt att tillkalla polis, tull eller annan
myndighet som kan krävas för att tillvarata OurGreenCars intressen. Sådan myndighet kan
besluta om att omhänderta eller kvarhålla Fordonet.
Du som Användare är införstådd med att du är ansvarig
för samtliga kostnader som OurGreenCar drabbas av om du som Användaren olovligt fört eller
försökt föra Fordonet utanför Sverige eller de länder OurGreenCar skriftligen
godkänt.
Uppkommer driftstopp beroende på trafik- eller vagnskada vilket omöjliggör fortsatt färd eller om Fordonet stjäls, upphör Hyresperioden att gälla efter det att du som Användaren kontaktar OurGreenCars kundsupport och, vid stöld, gjort polisanmälan.
Vad gäller vid tvist?
Tvist med anledning av Avtalet och/eller Villkoren ska slutligen avgöras enligt svensk lag vid svensk allmän domstol.
Aktuella tariffer finns i OurGreenCars app eller i din
dedikerade portalsida och kan också efterfrågas via mail på
support@ourgreencar.se
OurGreenCar Sweden AB Tel: 010-166 05 55
www.ourgreencar.se
Malmö, 2025-09-16
Aktuella tariffer finns i OurGreenCars app eller i din dedikerade portalsida.
Självrisker
Skadetyp | Självrisk belopp (totalt) upp till: | Självrisk med självriskreduktion vald |
Vagnskada, bil | 12 000 SEK | 6 000 SEK |
Trafikskada, bil | 12 000 SEK | 6 000 SEK |
Stöld, bil | 12 000 SEK | 6 000 SEK |
Stöld, övriga fordon | 15 000 - 40 000 SEK * | - |
Stöld med nyckel i bil / försumlighet av nyckel | 100 000 SEK | 100 000 SEK (reduktion tillämpas ej vid försumlighet) |
Brand, bil | 12 000 SEK | 6 000 SEK |
Glas, bil | 5 000 SEK | 2 500 SEK |
Bärgning/Räddning ej omfattad av märkesassistans | 6 000 SEK | 6 000 SEK |
Självrisker - Tesla eller likvärdig
Skadetyp | Självrisk belopp (totalt) upp till: | Självrisk med självriskreduktion vald |
Vagnskada, bil | 15 000 SEK | 7 500 SEK |
Trafikolycka, bil | 15 000 SEK | 7 500 SEK |
Stöld, bil | 15 000 SEK | 7 500 SEK |
Stöld, övriga fordon | 15 000 - 40 000 SEK * | - |
Stöld med nyckel i bil / försumlighet av nyckel | 100 000 SEK | 100 000 SEK (reduktion tillämpas ej vid försumlighet) |
Brand, bil | 15 000 SEK | 7 500 SEK |
Glas, bil | 6 000 SEK | 3 000 SEK |
Bärgning/Räddning ej omfattad av märkesassistans | 7 500 SEK | 4 000 SEK |
* Om användaren ej har en hemförsäkring som kan täcka upp för cykelns kostnad är användare skyldig att ersätta cykelns värde till målsägande. Försäkringsbolags inblandning: utan hänsyn till försäkringsbolagets avskrivning.
Straffavgifter / Tilläggsavgifter
Avgifter | Pris per tillfälle inkl. moms |
Bokning via telefonsupport | 40 SEK |
Avbokningsavgift per avbokad timma längre än 48-timmarsbokningar | 2 SEK |
Försenad återlämning (i händelse av att förseningen orsakar problem för nästkommande hyrestagare) | 500 SEK + eventuellt tillkomna avgifter för efterkommande hyrestagare i val av annat transportmedel |
Administrationsavgift | 200 SEK |
Parkeringsböter/Fortkörningsböter | Botens belopp + administrationsavgift samt eventuell påminnelseavgift |
Återlämna bil utan att koppla på laddkabel | 1 000 SEK |
Ej aktiverad laddning vid återlämnande av bil | 1 000 SEK |
Poolbil ej uppställd på sin plats (felparkerad inom 100m från dedikerad bilpoolsplats). | 1 500 SEK |
Poolbil ej uppställd på sin plats (felparkerad mer än 100m från dedikerad bilpoolsplats). | upp till 6 000 SEK |
Kraftigt nedsmutsad bil (Rekond) | 2 500 SEK |
Djur i bil (päls) | 1 500 SEK |
Rökning i bil | 2 000 SEK |
Borttappad bilnyckel | upp till 7 500 SEK |
Olåst bil / neddragna fönster | 1 000 SEK + eventuell skada/stöld |
Förlust av laddkabel | 6 000 SEK |
Ljus/elektronik påslaget som kräver utkörning av personal | 1 000 SEK |
Påminnelseavgift | 60 SEK |
Fakturaavgift | 160 SEK |
Punktering till följd av oaktsamhet | 500 SEK + reparationskostnad |
Parkering Administrationsavgift | 49 SEK |
Exempel på icke acceptabla skador
- Bucklor som skapat skada på lack
- Bucklor större än 20 mm i diameter
- Oaktsamhet vid tvätt som leder till repad lack
- Alla typer av skador på bil
- Skrapade fälgar



Acceptabla skador
- Små bucklor mindre än 20mm i diameter som ej skadat lack.


Icke acceptabla skador
- Poleringsskador
- Kraftiga tvättrepor
- Stenskott i framruta större än 2mm
- Egen lackstiftslagning eller spraylagning


Exempel på icke acceptabla skador
Skador som kräver ersättning av komponenter, exempelvis sprickor, repor, lacksläpp, deformation, avsaknande av komponent/del



Exempel på icke acceptabla skador på interiör
- Kraftigt nedsmutsad inredning
- Hål, sprickor, generellt skador interiört av olika slag
- Saknande inredningsdetaljer
- Röklukt
- Djurhår



Kundservice
Telefon: +46 (0)10-16 60 555
E-post: support@ourgreencar.se
© Copyright 2022 OurGreenCar Sweden AB - Integritetspolicy